måndag 29 juli 2013

Då var semestern

slut för denna gång, även för trädgården.

Allting har ett slut så även friheten för ogräs, sniglar och annat knytt. Flora tycks mest har solat i stället för att ta hand om sniglarna, tror jag få ta till tuffare attiraljer.




Någon tycks äta mina rädisor innan de ens hinner med första bladet, trist. Men jag har skördat febrilt av spenaten och nu senast en gallring bland rödbetorna, som är enorma. Hönsgödsel tycks göra susen.
 

 
I pumpa landet växer det helt galet, en del har rymt in till kohagen. Hoppas de tycker om pumpor. Allt som allt om det vill sig väl har jag kanske 20 pumpor. Himmel var ska jag göra av allt de där?

 
 
Ying&Yang böna
 
 
 
 
Något som inte alls ville sig i år är romansalladen, tråkig för det är ju så gott. Mina bönor börjar artar sig fram för allt Ying&Yang och Borlotto. Potatis har vi skördat några gånger nu. Jag fick klippa ner dem eftersom de angreps av bladmögel, men det tycks inte hindra dem att sätta nytt!


I växthuset frodas de nya chilli plantorna, efter hand de mogna hamna de i en inläggning, för att sparas till vintern. Även tomaterna artar sig, snart blir det egen tomatsallat om inte sniglarna har festat på dem innan dess.

Extra glad är jag över att mina luktärter `Francis Cupani` har bestämt sig att trots allt att blomma.

Närmast på schemat står det att gräva en perenn rabatt, utöka jordgubbslandet.


Tomat? Ingen som vet, inte ens givaren
Trevligt är att även att nyttodjuren hittat till trädgården, förutom att det surrar överallt av bi och knytt så såg jag idag min första nyckelpigan, små paddor lever gott där med och så tycks mullvaden hittat till kökslandet L och en och annan röd katt..
 
Dessutom har de röda vinbären kommit till användning. Trevliga vänner kom och plockade för att göra sylt och saft samtidigt som de bjöds på picknick i trädgården och en trevlig stund. Härligt.


































Inga kommentarer:

Skicka en kommentar