måndag 3 mars 2014

Redan Mars




 
 Nu börjar den stressiga tiden för grönsaksodlar om man är så hobbyodlare. I flera månader har man suktat och drömt och det har kliat i fingrarna och nu ÄNTLIGEN är det dags. Nu är äntligen frösådds säsongen här. 
Och det är nu man undrar om man är riktig klok. Hallo, jord, fröpåsar och små späda plantor så långt ögat når… Ibland undrar jag om det ens är ekonomis försvarbart. 
Chilli, Blue Christmas

Men vet ju att i juni/juli när man börjar skörda så är all jobb, svett och tårar glömt.
När man sitter i landet med solen i nacken och rensar ogräs, drar upp en rädisa och bara njuter. Då står tiden stilla och man har glömt allt…och man blundar för allt som kommer skall.

Tomatplantorna som sattes lite för sent artar sig ändå ganska väl. Min chilliplanta med de vackra namnet Blue Christmas gillade beskärningen och har redan fått en söt liten blomma. Flera fröer är satt. Än är frölådan fullproppat med de som ska frösås… det svåra är att hejda sig o inte fröså allt. Och lite stilla undrar jag om bordet kommer att räcka till, nåja de går att lösa med fler bord

I södra småland kom våren tidigt för att bli ett ”april” väder när det passade. Men jag hann med några få ögonblick i lä för att njuta i solen. Det enda jag vill är att ljuset återvänder.

Dessutom hade jag lyxen att skörda senvinter guld, jordärtskockan. Som jag tycker är grym underskattat. De där små knölarna är en delikatess så här års. Och i år är de extra stora och extra många. Så många så jag tom kunde ge bort en del.

Så här ser det ut just nu:
Fint o städat, än så länge

4 sorters Tomater på gång


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar