fredag 10 augusti 2012

En liten exklusivare

växer hos mig tycker jag.

En underbar tvåfärgad luktärt med en förförisk doft. Denna sort heter ´Franciscus Cupani´
Skrapa på bilden och känn doftten :)
Eftersom jag har förkärlek för gamla sorters blommor och grönsaker föll valet på denna vackra luktärten inte så svårt. Jag önskar jag kunde förmedla doft via bloggen, man blir alldeles yr av vällukt. Fröerna har jag köpt hos fröföretaget Impekta, som har stort sortiment av gamla kultursorter.

Lite Historia:
Luktärt har odlats sedan 1600-talet. Enligt legenden var det munken Fransisco Cupani som upptäckte den på Sicilien 1695, och sände frön till England där den omedelbart blev populär. Med säkerhet vet man att den första luktärten kom från Sicilien och att den sedan slutet av 1600-talet odlats. Den äldsta sort man känner till är 'Cupani', som har blå och purpurfärgade blommor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar