tisdag 21 augusti 2012

Skördedax

Amardine, Rödbrokig, Irish C, Kasjuer
Om ni minns så fick jag i våras sättpotatis av Sara på Huseby Bruk, samt att jag köpte Amadine som var årets potatis.
Idag var det skördedax av potatisen, de har sett hängiga ut ett tag. Och vilken överraskning.

Den som gav mest skörd var Amadine en härlig god sparrispotatis. Garanterad en favorit som jag kommer att försöka få tag på nästa år. Även god skörd gav Rödbrokig svensk, låter som en kossa, men är faktisk en gammal potatissort.

Hemma i lådan väntar vi på att blå Kenga ska vara mogen för att tas upp. Men de verkar trivas så ohyggligt bra så de bara blomma o blomma. Hoppas att det ska vara under jordytan också. Nyfiken som tusan. Undrar om man vågar rotar och ta sig en titt.

Totalt blev det 15 kg potatis av olika sorter. Fördelat så här:

·         Kasjuer                    4,3 kg

·         Amardine                5.4 kg

·         Rödbrokig Svensk   3.4 kg

·         Irish Cobbler           2.2 kg

Nu ska jag koka dem en och en och sen smaka för att se vem som vinner potatis vadet. Den som vinner få göra mig sällskap även nästa år. Så nu har man liten egen potatis som vara ett tag. Så till nästa år blir det en tripp till Sara igen och hoppas att även Amardine går att få tag på då.
Även den fina bolltisteln blommar nu, som är årets perenn, och dra till sig både bi och fjärilar. Sen tidigare fortsätter den härliga luktärten Franciscus Cupani att blomma för glatta livet. När den har blommat över, så småningom ska det samlas frö. För nästa år vill jag har massor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar